Een bekwame kapper komt solliciteren? Het 48-uren principe.

Zoals veel kapperondernemers aan hun cijfers merken, toont de bezoekfrequentie aan een kapsalon van zowel dames als heren een dalende trend. Gelukkig hebben de meeste klanten de laatste jaren de neiging om een kappersbezoek te beschouwen als een event waarbij het kapsel voor een lange tijd dient "goed te zijn". Het vertaalt zich enerzijds in een kappersmarkt die niet meer de flamboyante groei kent zoals het ooit was. Anderzijds eist de klant vandaag effectief waar voor zijn geld en wordt een hoge mate aan professionaliteit verwacht van een kapper op alle niveaus. Zeker in de huidige tijd, waarin dagelijkse crisiscommunicatie in de pers veel mensen aanzet tot extra voorzichtigheid en een zekere terughoudendheid in hun bestedingspatronen. Een minder explosieve economische markt brengt met zich mee dat op de arbeidsmarkt een hoger aanbod ontstaat aan werkzoekende kappers. Het zou zo moeten zijn. De realiteit is echter anders.

 
Wie medewerkers zoekt, zal al snel mogen ervaren dat bepaalde periodes tijdens het jaar en zelfs tijdens de maand zich iets meer werkzoekende kappers komen aanbieden in jouw salon. De éne al geschikter dan de andere. Iedereen heeft uiteraard zijn vaardigheden, talenten en competenties. Veel (vooral jonge kappers) zijn zich daar niet altijd van bewust en moeten deze nog voor een groot deel ontdekken en ontwikkelen. Jezelf testen en ontdekken als jonge kapper, is daarom geen overbodige luxe want uiteindelijk hebben we nog geen enkele kandidaat ontmoet die over geen vaardigheden, talenten en competenties beschikt. Wel confronteren we wel eens kandidaten met een verkeerd zelfbeeld en een onder- of overschatting van hun competenties als gevolg. Daarom kan het wel voorvallen dat je misschien voldoende kandidaten over de vloer krijgt maar dat het toch moeilijk lijkt om een medewerker te vinden die past in jouw concept en waar jij je als leidinggevende goed bij voelt.
 
Wees daarom voldoende voorbereid wanneer een goede kandidaat zich komt aanbieden in jouw salon. Volgende principes merken we meer en meer in onze praktijk als selectiebureau**:
 
  1. Een werkzoekende kapper zonder ervaring (een schoolverlater) heeft de neiging om de eerste de beste werkaanbieding aan te nemen.
  2. Een werkzoekende kapper met ervaring heeft de neiging om net deze werkaanbieding aan te nemen waar hij zich goed bij voelt. Een subjectieve ervaring dus die zich vertaalt in uitspraken en omschreven wordt als "dat vind ik nu eens een leuke baas" of "dat zijn daar echte toffe collega's" of "dat is echt een professioneel salon".
  3. Een werkzoekende kapper met private financiële en/of gezinsverplichtingen heeft de neiging om vooral aandacht te besteden aan afstand woon-werk, uurroosters en financiële voorwaarden.
 
Nogal logisch zal je nu denken. Toch merken we veel teleurstellingen bij kapperondernemers wanneer, na het maken van een afspraak voor een sollicitatiegesprek of een proefdag, de kandidaat niet komt opdagen en niets meer van zich laat horen. De kandidaat is immers al lang aan de slag op een ander! Daarom deze gouden regel: wanneer een, naar jouw gevoel en concept, bekwame kapper zich komt aanbieden, heb je wel geteld 48 uren de tijd om een werkaanbieding te doen. "Kom volgende week maar eens langs" of "ik heb nu geen tijd, ik zal dat volgende week eens bekijken" heeft geen enkele zin en zal jou de éne na de andere ontgoocheling bezorgen.
 
Dit is trouwens een trend die we niet alleen in de kappersbranche merken. Snelheid van handelen als rekuteerder lijkt een algemene norm te worden in de arbeidsmarkt op alle niveaus. Blijkbaar willen weinig werkzoekenden geconfronteerd worden met een lange werkloosheidsperiode. De eerste werkaanbieding aannemen, is daarom voor veel mensen onmiddellijk kiezen voor zekerheid.
 

Tanja Briat
Recruitment Consultant
de baecke consulting
meer info op de facebook-pagina

van de baecke consulting

 

 

 

 

 

 

* Om de leesbaarheid en vlotheid van de tekst te bevorderen gebruiken we de mannelijke vorm voor persoonsnaamwoorden zoals kappersondernemer, medewerker, kapper, werkgever, werknemer,… Daarmee bedoelen we uiteraard zowel mannen als vrouwen.

** Deze stelling is niet wetenschappelijk onderbouwd en is niet het resultaat van een onderzoek die geleid heeft tot uitspraken die wetenschappelijk en empirisch te toetsen zijn. Deze stelling werd opgebouwd op basis van vrijwillige en willekeurige spontane gesprekken met kappersondernemers en kandidaten en geeft hoogstens een trend aan in de arbeidsmarkt welke ieder voor zich dient te checken aan de realiteit van zijn eigen onderneming en regio.