Hoe word ik een aantrekkelijke werkgever?

Veel kappersondernemers en leidinggevenden hebben het gelukkig al begrepen. Een kapsalon groeit niet alleen in de mate je leuke klanten aantrekt maar groeit vooral in de mate je bekwaam bent om goede medewerkers aan te trekken. Daarbij heb je wellicht soms het gevoel dat het zoeken en vinden van bekwame medewerkers eerder een reeks toevalstreffers is, die meer lijkt op een duur pokerspel dan op een professioneel personeelsbeleid. Niets is echter minder waar. Er zijn wel degelijk goede en gemotiveerde kappers te vinden. Als bekwame werkgever* moet je er gewoon voor zorgen dat ze voor jou willen en komen werken. En niet op een ander. Hier een reeks concrete bedenkingen en tips.

een kapper komt zelden solliciteren

Ja, je leest goed. We moeten ons in de eerste plaats bewust zijn dat we dagelijks opereren in een markt met een knelpuntberoep. Zie lijst knelpuntberoepen en artikel:

Het betekent concreet dat een werkzoekende kapper niet lang moet zoeken om een nieuwe job te vinden en veelal binnen de week meerdere werkaanbiedingen kan bekijken en vergelijken**. Dit laat zich trouwens snel voelen aan de houding van een solliciterende kapper die de zuigkracht van de arbeidsmarkt, zelfs in een crisisperiode, meteen aan de lijve mag ervaren. Het gevolg is dat je als werkgever zelden nog sollicitanten over de vloer krijgt die komen solliciteren maar eerder kappers die “eens komen luisteren wat jouw werkaanbieding inhoudt”. Daarmee is een sollicitatiegesprek eerder een verkoopsgesprek geworden dan een selectiegesprek. Daarom volgende essentiële tip:

creëer voor een sollicitant ALTIJD een professionele indruk en imago van jouw kapsalon

Wanneer je verwacht dat een kandidaat bij jou komt solliciteren, terwijl de kandidaat in realiteit eerder komt informeren naar de tewerkstellingsvoorwaarden, is het risico dat beide partijen een ontgoocheling oplopen zeer groot. Het resultaat is dat jij als werkgever geen goed gevoel hebt bij een kandidaat. Maar, nog veel erger, de kandidaat gaat teleurgesteld naar buiten en houdt een negatieve indruk over van jouw kapsalon en van jou als werkgever. Misschien was er dan geen “click en match” met deze kandidaat maar vergeet niet dat deze de neiging heeft om zijn of haar ervaring snel door te vertellen aan een veel grotere groep mensen dan je zou vermoeden. Een aantal jaren terug wisten we uit onderzoek dat een negatieve ervaring doorverteld werd aan gemiddeld 15 kennissen en vrienden. Vandaag denk ik dat we duizelingwekkende cijfers zouden zien, mochten we weten wat het effect is van het steeds hoger gebruik van social media (vooral Facebook en Twitter). Dagelijks lezen we trouwens op social media ongezouten opmerkingen zoals “daar moet je niet gaan solliciteren!” of “daar moet je niet gaan werken!”. Omgekeerd merken we ook op dat een geslaagde aanwerving of zelfs gewoon een professioneel, leerrijk en sympathiek sollicitatiegesprek, als effect genereert dat plots meerdere “vrienden en vriendinnen “ hun CV binnen sturen. En misschien ben je dan niet geïnteresseerd in de kandidaat die voor jou zit maar heb je wel interesse, zonder dat je dat vandaag weet, voor een vriend of vriendin. Om een professioneler niveau te bereiken in een sollicitatiegesprek, kun je best de volgende checklist gebruiken en verder ontwikkelen voor jouw onderneming:

  • Onthaal een kandidaat alsof het een klant is. Stel eerst jezelf voor en wees vriendelijk.
  • Geef een korte schets van jouw onderneming. Geef een folder van je kapsalon of verwijs naar een webpagina.
  • Wees bescheiden. Ga niet achterover leunen in een lederen zetel met een houding van “ik ben hier de baas en wat zou jij nu eens voor mij kunnen betekenen”. Laat echter ook niet toe dat een kandidaat zich arrogant gedraagt. Dit is per definitie een slechte basis voor samenwerking en zal snel verkeerd lopen tijdens een tewerkstelling.
  • Wees eerlijk en 100% transparant met jouw werkaanbod, uurrooster, verloning, werkvoorwaarden,… Onduidelijke afspraken of loze beloften hebben een catastrofaal effect op jouw imago in de arbeidsmarkt!

 

Tanja Briat
Recruitment Consultant
de baecke consulting
meer info op de facebook-pagina

van de baecke consulting

 

 

 

* Om de leesbaarheid en vlotheid van de tekst te bevorderen gebruiken we de mannelijke vorm voor persoonsnaamwoorden zoals kappersondernemer, medewerker, kapper, werkgever, werknemer,… Daarmee bedoelen we uiteraard zowel mannen als vrouwen.

** We merken wel in onze dagelijkse praktijk als selectie- en recruteringsbureau dat een kapper met een aantal jaren ervaring een veelheid aan werkaanbiedingen heeft. Een pas afgestudeerde kapper heeft het blijkbaar in 2011 en 2012 een stuk moeilijker gehad om een fulltime tewerkstelling te vinden in een kapsalon.